FEEDBACK från deltagare i Medicinsk Yoga


Hur har träningen påverkat dig!


Camilla:

Jag har gått på medicinsk yoga i snart fem år och sedan jag började har jag blivit mycket bättre på att ta det lugnt i stressade och pressade situationer. Jag har en annan möjlighet nu att 'ställa mig' lite vid sidan av och analysera situationen innan jag ger mig in i den igen, och då agerar jag mycket lugnare. Jag kan också nu på ett helt annat sätt än tidigare vara i nuet, det är något vi tränar mycket på under passen, att släppa det som varit, att vara här och nu, och den förmågan följer sedan med ut i vardagslivet. Det som bidrar till det är också de andningsövningar vi gör, då gäller det att vara här och nu och inte tappa fokus.



Ulla:

Jag deltar i medicinsk yoga sedan 3-4 år. Jag började eftersom jag behövde lära mig och hitta bra verktyg för avspänning samt för att jag behövde bli smidigare i kroppen. Det har fungerat hur bra som helst och jag har nu mycket lättare att hantera stressiga situationer och att få balans under stressiga perioder, fått lättare att somna och sover bättre. Min kropp har blivit smidigare, trots att jag blivit äldre, och de perioder med ryggvärk som jag haft/har har blivit färre och kortare. Om jag är flitig med övningarna hemma också så har jag sällan ont någonstans.



Anders:

Jag har problem med förslitningar, muskler och leder och ville ha en allsidig och skonsam fysisk träningsform.  Dessutom var det dags att stoppa upp ett tag i tillvaron, byta spår och försöka komma en bit framåt mentalt (psykiskt, känslomässigt, andligt) och jag såg yogan som en väg, ett hjälpmedel, vilket jag upplever att den också är.

   


Margareta:

Ökat kroppsmedvetande. Ökad insikt om sambandet kropp – psyke. Något jag tidigare helt 'köpt' intellektuellt men aldrig riktigt översatt till mitt eget dagliga varande.  Större lugn, högre grad av självacceptans. Ökad fokusering inåt.

Det som 'ramlade ner' runt jul, är att jag vid andningsmeditationen ibland lyckas stänga av mitt inre tankebrus helt och hållet. Blankt, tomt och intet! Bara ibland och för korta, korta stunder, men ändå. Jag trodde inte att jag skulle komma dithän, någonsin.



Birgitta:

För ett par veckor sedan så var jag och kollade blodtrycket (medicinerar mot högt blodtryck sedan många år) detta gjordes en tisdag kl.13.00 och jag har inte haft så lågt tryck vid någon kontroll tidigare. Det brukar ligga på ung. 140/80 – 85 0ch nu var det 130/75, så bra har det inte varit på säkert 15-20 år. Tillfällighet eller yogan? Egen reflektion: jag kanske skulle kunna slippa eller i alla fall gå ned i medicindos om jag var lite mer disciplinerad och tränade mer hemma. 

Yogan har blivit mitt mentala vattenhål, även om kroppen stretar emot ibland.

Dock kan det också vara lite läskigt med den mentala blankheten och fokuseringen inåt, för vem vet vad man får syn på om man tittar tillräckligt djupt!



Anita:

Den medicinska yogan känns rätt för mig. Jag är tillbaka sedan ett år efter en lång sjukskrivning pga av bröstcancer. Jag är frisk nu men inte friskförklarad. Äter antihormontabletter som gör mig mycket ledstel, dessutom har jag en miniskskada i  vänster ben. Höger arm har jag inte full rörlighet i pga av att jag tog bort 10 lymfkörtlar och strålats. Känner också grundstress i kroppen sedan BC. Jag försöker lyssna på min kropp. Det känns jättebra i kroppen efter tisdagens yoga.



Lena:

För mig är det här helt suveränt – bästa betyget till dig är nog att jag fortfarande längtar till varje pass, är annars väldigt otålig och ombytlig av mig - men, det är väl det som är meningen med yoga, att man stannar upp och ”finner ro i sig själv” – om det sedan är yogan eller stigande ålder som fått mig lugnare och mer harmonisk, vet jag inte men jag tror det är en blandning av båda… Att ”se inåt” och lyssna på sin kropp är det bästa tycker jag, samt att man håller sig lite smidig – men som sagt, att finna inre ro är nog mitt högsta mål och jag är en god bit på väg, tack vare dig!

Vi pratade lite om att du 'pratar ner oss i lugn och ro' och det tycker jag känns jätteskönt – den rofyllda musiken är alldeles nödvändig tycker jag, för den gör att man lättare ”hittar utrymmet emellan tankarna” (något min man skämtsamt sa att det var väl inte så svårt kanske - jodå, vi är fortfarande gifta) Så – jag hänger kvar så länge du kör - Tack för en aktivitet som känns helt rätt både för kropp och själ!"

Gerd Sigerud, leg sjukgymnast/yogaterapeut

Behandlings- och yogastudio: Skärsätra Torg 3C, 181 60 Lidingö

Telefon: 070-731 56 45

E-mail: info@yogafysioterapi.se